Hetty Site

Bram.

Joop had denk ik van ons allemaal het meeste contact met onze oom Bram. Ze hadden ook dezelfde interesses, net als ook Anton Voortman. Af en toe komt Joop met een herinnering aan wat Bram af en toe vertelde.
Bram had in de oorlog toen hij in Duitsland te werk gesteld was, aan een Klemm vliegtuig gewerkt. Hij had er zelfs nog onderhoudsboeken van.
Zo kreeg Joop zo’n 45 jaar geleden via via contact met Werner Amman in Zwitserland omdat die een Klemm vliegtuig had. Bram had intussen die onderhoudsboeken aan Joop gegeven maar toen Bram zelf op pad ging naar Werner Amman kreeg hij voor Werner die onderhoudsboeken weer mee. Zo ontstond een leuk contact.
Op de terugweg vanuit Zwitserland probeerde Bram in Duitsland naar het adres te zoeken waar hij in de oorlog was gehuisvest. Er was nog een gedeelte van de fabriek van toen maar het huis van toen en de omgeving was weg. Alles was afgebroken en er waren nieuwe huizen gebouwd.
Toch stond er tussen de nieuwe huizen nog één oude woning en wonder boven wonder woonde de vrouw van het echtpaar er nog. Ze kenden elkaar meteen weer terug. Dat was dus dikke mik, schreef Joop. Bram had het in geuren en kleuren verteld. Heel bijzonder.
Werner en zijn vrouw zijn later regelmatig naar Durgerdam gekomen. Hij kwam zelf vliegen met zijn Klemm en stalde zijn vliegtuig bij de ‘Vroege Vogels’ in Lelystad.
Het modelletje dat Joop van de Klemm had gemaakt en aan Bram had gegeven is nu bij Werner in Zwitserland.

Foto: Joop met Werner Amman voor de Klemm in Lelystad