Hetty Site

Veel bezoeken….

Een koetsentocht

[i]Herman vertelt verder over al de bezoeken die hij aflegt, de koeien die hij ziet, de mais op het land en de mensen die hij ontmoet. Ze bezoeken ook Herman Middelkoop die de farm van zijn ouders heeft overgenomen, drinken thee met hen en hun beide dochtertjes, een heel prettig bezoekje. Herman is de enige van de vijf jongens van Koos en Heintje die interesse in boeren heeft. Ze bezoeken de Posbank met zijn mooie uitzicht en al zijn vakantiegangers en op de terugweg gaan we in Brummen bij Heintjes zoon Hendrik Jan aan. Die is timmerman en werkt in Arnhem. Als kleine jongen groeide hij een poos op bij de Voortmans, maar toen hij na een tijdje z’n eigen vader niet meer herkende namen ze hem weer mee terug naar de andere kinderen.
Over Nettie vertelt hij niet veel meer dan dat er steeds maar geshopt wordt met alle vrouwelijke familieleden. De Voortmans gaan meedoen aan een koetsentocht vanuit Hengelo en hebben hun koets èn paard al in Vorden bij Groot Nuelend gestald.
Herman beschrijft de mannen met hun zwarte slipjassen en gestreepte broeken en de dames in hun formele old style kleding. Er zullen meer dan 100 koetsen mee doen aan deze tocht. Herman merkt op dat de zondag hier veel voor dit soort speciale attracties gebruikt wordt.
Opnieuw roemt hij de bloemen- en groentetuin bij Heintje en hun dieren: de pony, wat vaarzen en een paar schapen. De volgende dag staat een boottocht op het programma. De bedoeling is om vanuit Zutphen met de familie naar Urk te varen. Bij Zwolle moeten ze wachten voor een brug en daardoor komen ze niet verder dan Kampen. Daar bezichtigen ze de kerk en omgeving. Herman vond het een geweldige dag. Alleen werden sommige mannen wat te lollig na het drinken van alcoholische versnaperingen. [/i]

We gaan ook een paar dagen naar Sjoerd en Hermien Aartsen die 7 jaar geleden samen met Hein en Coba bij ons waren. Coba was de vrouw van mijn broer Hendrik Jan die na een fataal motorongeluk overleed. Ze trouwde later met Hein, maar ze overleed drie jaar geleden aan kanker.
Bij hen zien ze een prachtig tv programma over het eiland Texel met z’n speciale schapenras en daarna een documentaire over het gevaar van alcohol. De avond werd helemaal interessant door een film over Israel en het leven van Jezus en Johannes.
Johan Aartsen komt ook en vertelt dat hij een uitje heeft georganiseerd naar de Witte Wievenkoele in Zwiep.
Dat staat voor de volgende dag op het programma.

Dan is het tijd voor Friesland en we vertrekken de volgende ochtend met Hendrik Jan Groot Nuelend naar Leeuwarden, met als tussenstop Staphorst. Zo komen we bij de Talsma’s. ook hier bewonderen we de vaarzen, koeien, zwarte Afrikaanse ganzen en alle soorten eenden en zelfs pauwen. We hebben ooit bij de Levenkamps onze eerste pauwen gekregen. Die hielden ze omdat het hen herinnerde aan de pauwen bij kasteel De Wildenborch waar ze dichtbij hadden gewoond. Op de boot naar Vlieland vraagt een man die voor me zit hoe ik heet. Ik vertel dat ik Herman Eggink heet. Daarop vraagt hij me of ik ook een Johan Eggink ken en ik antwoord dat dàt mijn vader was. Hij vertelt dat hij verschillende artikelen van hem gelezen heeft. Zo is hij zelfs in Friesland bekend geworden.
Op Vlieland worden er fietsen gehuurd, alleen Nettie en een paar andere dames kunnen niet fietsen en nemen een taxie. We maken een fietstochtje van 1,5 uur wat voor mij al behoorlijk lang is. Terwijl ik van een duin af rijd gaat het even wat te hard en te kort door de bocht en kom in een gat terecht en daar lig ik. Gelukkig zijn de fiets noch ik gewond. Het huren van die fiets kost ƒ 5, maar de taxi was schrik niet… ƒ 45. Op de terug weg na een heerlijke diner met vis aan boord komen we weer terug in huize Talsma. Daar zijn de kinderen bezig hun kalveren te wassen voor de show van de volgende dag. Die volgende morgen op de show bekijk ik de kalveren en denk: wanneer ik de jury was zou ik die licht gekleurde kiezen. En die werd het… de Kampioen. De kalveren van de Talsma kinderen kregen allemaal een eerste prijs.
Terug naar Vorden gaan we met de trein dat ons slechts ƒ 22,50 kostte en 1 uur en 45 minuten duurt. Ik kan iedereen aanraden om reizend in Europa voor de trein te kiezen.