Hetty Site

Verandering door de jaren….

Wat een werk hebben we verricht om nieuwe lesjes te maken voor leerlingen. Het ging allemaal met de hand en als er meer van gemaakt moesten worden werd er gestencild. Dat was voor mij al teveel aan techniek en werd dat door een collega liefhebber gedaan. Ik heb het nu over de 70er jaren want daarvoor hadden we alleen de standaard boekjes. En ik hou wel van experimenteren. Ook van dyslexie hadden we amper gehoord, laat staan dat je wist hoe je een leerling hierbij kon helpen.
Ik weet nog dat Johan Frijlink wel eens iemand hielp die woordblind was zoals dat ook wel genoemd werd. De kinderen met een beperking gingen naar het bijzonder onderwijs, de BLO, en kregen ze in kleine groepen beter aangepast onderwijs.
Zo kwam er in de loop der tijd meer onderscheid: de LOM( voor kinderen met Leer- en Opvoedings Moeilijkheden), de MLK( moeilijk Lerende Kinderen) en de ZMLK en voor kinderen met ernstige gedragsproblemen de ZMOK. Bovendien kwam er voor kinderen met een lichamelijke handicap de Mytylschool bij. Voor blinden en doven was er al wel apart onderwijs. Iedereen heeft vast wel van Bartimeus gehoord.
Toen bleek dat Rick ook zijn handicaps had werd me het boek Buitenbeentjes aangeraden en kreeg ik behalve begrip ook aanwijzingen hoe we hem zelf konden helpen. Ik heb bij mijn studie voor de C acte die de Hoofdakte kon vervangen een heel project gewijd aan zijn begeleiding. Dat was allemaal handgeschreven. Mijn interesse in meer hulp kunnen geven door Remedial Teaching was intussen gewekt en toen we eenmaal in Emmen woonden en ik op school te maken kreeg met verschillende moeilijk lerende kinderen in de brede zin volgde ik een tweejarige cursus en kreeg een bredere taak dan alleen het geven van Nederlands. Dyslexie, Faalangst, afwijkingen in de motoriek, en het begeleiden van de buitenlandse leerlingen die op onze school een plekje hadden gevonden.
Intussen kwam er een uitgebreid internet op school en werk en dat nam veel werk over. Ik werd handig met het kopieerapparaat en computer.
Veel ‘leerlingen met een rugzakje’ kregen een plek in het gewone onderwijs en kan er met klasse assistenten en remedial teachers voor gezorgd worden dat meer kinderen gewoon naar hun school in de eigen buurt kunnen.