Hetty Site

Zo… nu weten jullie ook waarom ik vrijzinnig werd.

Opa in het tv programma Ander Nieuws.

[i]De – denk ik – laatste brief van opa Eggink aan Hanna en Gerrit Voortman.[/i]

Van huis 13-2-72

Lieve kinderen,

Ik moet u toch eens duidelijk zeggen waar ik in mijn lange leven terecht gekomen ben. Niet door bijbelstudie. Nee, na een reeks van visioenen en soms stemmen die mij altijd weer de ruimte in wilden hebben, kwam ik eens in een ziedende angsttoestand. Ik dacht, nu maar weer op orthodoxe manier bidden en mij beroepen op het kruis? Nee, ik wilde niet dat een ander voor mijn bokkensprongen zou opdraaien, dus allerminst Jezus waarvan ik veel hield. Maar ik zei tot God: Ik stel mij tot Uw beschikking, en dat meende ik ook. Werd ik van de ronde wereld weggeschopt? Er gebeurde iets anders. Alle angst viel van mij af en ik dacht, wat vreemde wereld is dat toch. Het was voor mij of de hele natuur één grote godstempel was en of ik in het middelpunt van – God- vertoefde en kon niets zeggen dan:”O, mijn God!” Ik weet niet meer precies wanneer, maar Jo was nog thuis. Sindsdien voel ik – God- niet meer tegenover mij maar naast mij. Met mijn oude bidderij was het afgelopen. Ik heb het gevoel dat ik mijn God beledigen zou als ik met mijn oude zonden kwam aandragen. Ik was vrijzinnig geworden. Misschien heb ik jullie daarover wel geschreven, maar nu dan klaarder.
Hoe bekijk ik nu de bijbel? De mensen hebben alle gesproken in het licht van hun tijd, maar de visioenen die zij soms gekregen hadden bleken later wel echt. Nu… dat ene toekomstvisioen was wel echt al moest ik er 40 jaar op wachten. Jezus vergiste zich ook in de tijd en de apostelen meenden dat het einde der wereld ook aanstaande was.
Toen het joodse volk zo ver was dat ze begrip konden opbrengen voor de op steen gegrifte tien geboden, kregen ze dat. Dat ging door tot een hoge geest zijn schouders onder het menselijk geslacht zette en Jezus werd geboren. Wat de toenmalige kerk niet verdragen kon. Jezus overtrad alle kerkelijke instellingen en, zoals toen de barbaarse gewoonte was, moest hij gekruisigd worden. Jezus was vrijzinnig en zijn discipelen ook. Die zagen er geen been in om de eerste van de tien geboden maar opzij te schuiven en de zondag van de laatste dag der week op de eerste te zetten. Jezus had daarmee het mensenras voor mondig verklaard. Hun geweten maar te laten zeggen wat wit was of zwart. Wat overigens niet van een leien dakje liep, maar het sein was gegeven.
Maar nog altijd zitten èn de orthodoxen èn de vrijzinnigen met het opstandingverhaal in hun maag, terwijl dat helemaal niet nodig was. Schijnbaar is de materialisatie door het spiritisme bekend geworden want in het oude testament zijn al veel gevallen geboekstaafd. Maar nog nooit is nog een geest binnen drie dagen zo krachtig geweest zichzelf nog niet zichtbaar te maken. Eerst na veel jaren is dat nog gelukt. Op die paasmorgen kon hij zich voor Maria Magdalena alleen nog zichtbaar maken, daarom zei hij:”Raak me niet aan”. Maar ’s avonds in besloten kring kon hij zich wel tastbaar maken en kon hij die ongelovige Thomas voor zijn hele leven genezen. Ik heb een geestfoto van Spurgeon gezien naast zijn aardse foto. Hij was dezelfde, alleen de omtrekken waren ziet zo scherp.
Zo nu weten jullie ook waarom ik vrijzinnig werd.
H. groeten van vader