Hetty Site

De Spirit

De dag dat we uit Sibley vertrokken om de laatste week bij Berdena en Curtis door te brengen kwam Charlie’s vrouw Leone langs. Ze kwam net uit de gym en bracht een artikel mee waar Charlie het met Wim over had gehad. Het was een loftuiting over een ‘driverless’ tractor die gemaakt is. Het zou beter functioneren dan een traditionele tractor en dat voor de helft van ’t geld. Ze hebben veel hulp gehad van bedrijven en gebruiken alleen gangbare materialen.
Anderson, een gepensioneerd werktuigkundige heeft de afgelopen 35 jaar 7 bedrijven gestart en doorverkocht. Hij kwam 13 jaar geleden op dit idee toen hij een neef bezocht die boer is. Hijzelf zou nl nooit gekozen hebben voor zo’n groot en dure 4-WD tractor. Zijn neef daagde hem uit om iets beters te verzinnen. Met behulp van zijn grote netwerk van 47 professionals nam hij de uitdaging aan. Duurzaamheid, eenvoud en geen overtolligheid waren zijn doel. Het stalen frame is ontworpen net als de motor in een General Electric motor voor treinrails. Het biedt kracht en is flexibel bij oneffen ondergrond en door breedte en gewicht is het mogelijk gewoon op straat te rijden. Twee krachtige 4-cilinder, 202-hp diesel motoren, elk met z’n eigen 150kW AC dynamo’s, zijn efficiënt. Als er één motor uitvalt kan de ander hem toch vanaf het veld naar de shop brengen. Je kunt zelfs een deel afsluiten om brandstof te sparen. Volgens Anderson kan deze diesel-electric 15 tot 15 % meer leveren en gaat langer mee. Beide machines kunnen tegelijkertijd verschillende taken doen.
Er zitten 10 computers op deze tractor, 2 voor de navigatie, 2 voor de monitoren en controleren de werkzaamheden, 4 voor de besturing en 2 voor het hydraulisch systeem, zo legt Anderson uit. En wanneer de unit eenmaal om het werkterrein is geweest, blijft het binnen die grenzen. Met de touch screens aan beide zijden van de tractor kan deze geprogrammeerd worden. Ook bij een eventuele storing geeft de computer aan wat er gedaan kan worden. Hij zal ook nergens tegen aan botsen. Die controle techniek is afgekeken van de service schepen die naar olieplatforms gaan wat daar al 20 jaar gebruikt wordt. Ik geef dit even heel eenvoudig weer. In het artikel staan nog veel meer technische gegevens voor een eventuele liefhebber.
Anderson denkt in 2013 25 Spirit tractors te bouwen in een fabriek in Fargo, N Dakota. Hij verwacht dat te kunnen uitbreiden naar 1000 per jaar in verschillende fabrieken in meerdere Staten en Canada. Er zijn al verschillende opdrachten binnen en een van de aspirant-kopers wilde de hele eerste jaars productie al bestellen.

Meer is te vinden op hun website:
www.autonomoustractor.com of klik op de titel

[i]That last morning at Harold and Luella’s home Charlie’s wife Leone came along when she came from her gymnastics. Charlie had a talk with Wim, the day before, about a special ‘driverless’ tractor who is been made already in North Dakota. Charlie had this newspaper article cut out for him. Wim was very pleased with it. So with a click on the title you will see more about this miracle: the Spirit[/i]