Hetty Site

Ik ben nooit meer op dat zoldertje geweest.

Een onderdeel van mijn taak was het begeleiden van faalangstige leerlingen, in groepjes, maar ook individueel. Behalve mijn interesse hiervoor was ik een aantal dagen naar het KPC in De Bosch (Katholiek Pedagogisch Centrum) geweest om me hier verder in te verdiepen. Op twee manieren of een combinatie er van kun je leerlingen trainen om er mee om te gaan. Ten eerste je leren ontspannen. Dan is er ook de RET methode, de Rationele Effectiviteits Therapie. Hierbij leer je door je negatieve gedachten over je functioneren langzaam om te buigen naar positieve. En het helpt. Niet zozeer dat het kind ineens alles aandurft, maar wel dat ze niet meer dichtklappen of zwetend of met hoofdpijn tegen proefwerken of spreekbeurten opzien. Het is zulk dankbaar werk.
Op dit moment doet Judith vergelijkbaar werk voor de studenten aan het Drenthe College.
Er is ook een methode om het handschrift te verbeteren van erg moeilijk leesbaar schrijvende leerlingen. En verder begeleidde ik kinderen die dyslectisch zijn. Mijn werkkamertje thuis puilde nadat ik gestopt was nog uit. Toen ik eens zuchtend tussen de puinhopen zat stelde Mark voor:”Doe alles in een paar dozen. Zet het hele zaakje op de schuurzolder en als je het na een jaar nog niet nodig hebt gehad, doe je het weg.”. Deze 5 jaar heb ik het niet nodig gehad, wat zeg ik….? Ik ben nooit meer op dat zoldertje geweest.