Hetty Site

Weblog1

Vilten 2

-[i]Dit geheel wordt nat gemaakt met warm zeepsop en plat gedrukt tot alle wol het sop heeft opgenomen.-Dan wordt het geheel voorzichtig gewreven totdat de wol in elkaar grijpt.[/i]

Vilten 1

Het vilten van zo’n groot kleed heeft nogal wat voeten in aarde. Het werd een hele klus voor een groep mensen. Bij het grote wandkleed van Rixt van ’t Oerd stond aangegeven hoe er gewerkt is. Zover ben ik nog

De Sage van Rixt van ’t Oerd

Ritskemooi woonde in een hut van wrakhout op het Oerd, de oostkant van Ameland. Daar zat ze vaak onder haar flarieboom (vlier). Niemand wist waar ze vandaan kwam. Ze verzamelde hout op het strand en zocht naar kruiden in de

Rixt van ’t Oerd

We hebben van alles genoten tijdens deze dagen op het eiland. Het van Heeckeren Hotel was prima, het ontbijtbuffet was uit de kunst, met veel fruit en vers geperst sap. Het eten bij Rixt was al lekker, maar de tweede

Nog een laatste blik…

Bij het Strandpaviljoen wierpen we nog een laatste blik op de zee en ik moest even denken aan de jongens van Alle en Anja. Een tijdje terug zijn ze ook een weekend naar Ameland geweest en dat was iedereen zo

De kustweg

Het fietspad dat we voor de terugweg naar Nes kozen lag achter de duinen. Even leek het weer ons niet goed gezind maar toen we eenmaal bij het Ballumse Strandpaviljoen stopten voor een lekkere koffie was het al weer opgeklaard.

November Kunstmaand

Op Ameland was november de kunstmaand. Overal op het eiland was kunst te zien in allerlei gebouwen. We keken even binnen in een kerkje dat werk toonde van een fotograaf die de Mennonieten had gefotografeerd in Mexico, maar ik zag

De Lerwick hondjes

En… hier zien we ook de Lerwick hondjes die de walvisvaarders vanuit Lerwick op de Shetland eilanden meebrachten. In [i]Tussen Kunst en Kitsch [/i]waren ze al eens te zien en het verhaal luidt dat wanneer ze voor het raam stonden

Amelands Historisch Museum

Hadden we 30 jaar geleden het Reddingbootmuseum gezien, dit keer gaan we na ons rondje Hollum en een bezoekje aan het plaatselijk restaurant De Griffel dat in een voormalige school gevestigd is, naar het Historisch Museum. De kassajuffrouw kan de

Ameland 2

We zijn geluksvogels. Gaan we twee nachten naar Ameland en meteen het mooiste weer dat je maar denken kunt op 21 november. Met de wind in de rug fietsten we van Nes naar Hollum. Na ons bezoek aan de vuurtoren..

Ameland

‘Natuurlijk, onze eerste ritje was naar de vuurtoren bij Hollum. Dat was toch wat… ik schrokke miej kepot. Toe wie bi’j de auto kwamen…’ Ben belt even en kon er niet over uit. Terug van een paar fantastische dagen op

Een avondje puur natuur!

Waren de vorige keer Truus en Albertje het middelpunt vanwege 50 jarige jubilea. Dit keer was het Dinie Kalteren die deze mijlpaal bereikte: 50 jaar lid van Passage. En natuurlijk werd dit aangehaald, een felicitatie waard. Ze werd voorzien van

Ja toch….?

Zo heel vaak zien we elkaar niet eens, Jack en Margie en wij. Toch kennen we Jack al meer dan 40 jaar. Bij Stork was hij al een medewerker die heel precies was met de rapportageboeken van de Pijpenbuigerij. Toen